Gouden Marketing Tip #2: Branding

De reputatie van een afhaal- of bezorgrestaurant staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van het eten. Voor een nieuwe zaak is echter net zo belangrijk om even tijd te nemen om na te denken over de branding van het restaurant. Oftewel: Hoe zorg jij er voor dat jouw restaurant zich kan onderscheiden van de concurrenten?

Huisstijl

Op het moment dat je gekozen hebt voor een pakkende naam voor jouw zaak is het van belang om een logo te verzinnen. Natuurlijk kun je gaan voor een simpel logo in een pakkend lettertype. Als je echt iets bijzonders zoekt, dan kan het nut hebben om een ontwerpbureau in te schakelen. Zij kunnen je bovendien helpen met het bepalen van jouw huisstijl. In een huisstijlgids staat vermeld welke lettertypes je gebruikt, welke kleuren en op welke manier je jouw logo mag gebruiken. Op deze manier zorg je er voor dat jouw merk altijd consistent en herkenbaar is.

In en om jouw zaak

Het is natuurlijk slim om jouw huisstijl terug te laten komen in het interieur en exterieur van jouw restaurant. Denk daarbij aan de logo’s bij de ingang, maar ook aan de kleuren van de wanden, de uitstraling van de menukaarten en van de logo’s op de servetten, etc.. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Het is natuurlijk vaak goedkoper om af te wijken van jouw huisstijl, maar dit gaat wel ten koste van de herkenbaarheid. Zo is het natuurlijk voordelig om bezorgers rond te laten rijden met materialen van Thuisbezorgd.nl, maar dat doen zo veel andere zaken natuurlijk ook al. Door te investeren in goede bedrijfskleding en voertuigen is jouw merk door de hele stad heen te zien. Het kost misschien meer, maar uiteindelijk is dit een investering die de moeite waard is.

De perfecte online reputatie

Naast de uitstraling van je zaak is de online look and feel minstens net zo belangrijk. Bij het opzetten van websites probeert Sitedish altijd zo veel mogelijk rekening te houden met jouw vaste kleuren. Daarnaast raden wij aan om jouw logo en huisstijl duidelijk terug te laten komen op Google My Business en op de social media kanalen als Instagram of Facebook. Zelfs als je niet van plan bent veel aandacht te besteden aan social media, dan nog is het slim om ten minste jouw branding strak te krijgen op deze pagina’s. Op deze manier weten internetgebruikers direct dat ze aan het juiste adres zijn als ze op zoek zijn naar jouw restaurant.

Goede fotografie kan ook een wereld van verschil betekenen voor jouw online reputatie. Ondanks het feit dat de camera’s op mobieltjes steeds beter worden, blijft goede fotografie een vak apart. Overweeg daarom het inhuren van een vakfotograaf. Hoe smakelijker jouw eten er uit ziet, hoe groter de kans dat klanten extra zullen bestellen!

Sitedish helpt

Heb jij hulp nodig met de Marketing van jouw organisatie? Wij denken natuurlijk graag met je mee. Stuur ons een mailtje op info@sitedish.nl en we nemen snel contact met je op.