Mag je foto’s van Google gewoon gebruiken?

Bij het opzetten van jouw menukaart is natuurlijk ontzettend verleidelijk om de mooiste foto’s van Google af te halen. Het is knap lastig om zelf aantrekkelijke foto’s te maken. Het inhuren van een fotograaf is kostbaar. Maar mag je eigenlijk wel zonder toestemming beeldmateriaal gebruiken van het internet? Wij zetten het voor jou op een rijtje.

Auteursrecht

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Nee, het is eigenlijk niet toegestaan om zonder toestemming van de maker beeldmateriaal van Google te plukken. Het is natuurlijk makkelijk om een plaatje van het internet op te slaan, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk mag. En al helemaal niet als je het beeldmateriaal wilt gaan inzetten voor commerciële doeleinden.

Makers van beeldmateriaal, of van wat voor product dan ook, worden beschermd door het auteursrecht (of copyright). Dankzij deze wetten blijven zij eigenaar van hun product. Daarmee wordt ook hun inkomen beschermd. Een fotograaf maakt natuurlijk foto’s om daarmee geld te verdienen.

Let op: Maak je gebruik van Sitedish en maak je onrechtmatig gebruik van beeldmateriaal? Dan is dit geheel op eigen verantwoordelijkheid. Sitedish is hiervoor niet aansprakelijk.

Betaalbare Alternatieven

Heb je niet de mogelijkheid om zelf een fotograaf in te zetten? Dan zijn er alsnog betaalbare alternatieven, zoals stock fotografie. Bij stockfoto’s koop je het recht om het beeld te mogen gebruiken. Hier zitten natuurlijk wel bepaalde voorwaarden aan, dus lees deze altijd even goed door.

Bekende websites voor stockbeelden zijn DepositPhotos, Stockfood of Shutterstock. Ook bestaan er gratis alternatieven, zoals Pexels, maar daar is het aanbod wel beperkter.

Ook handig: Benader je leverancier! Zij hebben vaak al mooie productfoto’s gemaakt die zij graag met jou willen delen om hun producten optimaal uit te kunnen lichten.

Wil je zelf aan de slag gaan met fotografie? Zorg dan voor een goede camera, goede belichting en lees je online in over handige tips om jouw maaltijd er zo smakelijk mogelijk uit te laten zien. Voedselfotografie is namelijk echt een vak apart!

Geen Eenheidsworst

Het loont trouwens écht de moeite om te investeren in goede fotografie van jouw gerechten. Ja, er is een investering voor nodig, maar het resultaat mag er zeker zijn. Goede fotografie past helemaal bij jouw huisstijl en kleurenpalet en zal daarmee jouw merk onderscheiden en versterken. Daarnaast moet het resultaat natuurlijk direct een knorrende maag opleveren. Dit zal de gemiddelde uitgave van jouw klanten alleen maar ten goede komen.

Mocht je trouwens zien dat derden jouw beeldmateriaal onrechtmatig gebruiken, dan mag je de partij daar uiteraard op aanspreken. Mochten zij niet meewerken, dan zou je vervolgstappen kunnen overwegen. Je kunt trouwens ook overwegen om altijd een watermerk in je beelden te gebruiken, zodat ze niet zo maar overgenomen kunnen worden.

Vragen of opmerkingen? Neem dan even contact op met Team Sitedish via 020 – 244 08 58 of info@sitedish.nl.