EU-verordening: Platform-to-Business

Sinds 12 juli is de zogenaamde verordening ‘Platform-to-Business’ ingegaan. De originele tekst is behoorlijk complex, maar zijn wel relevant voor gebruikers van de grote bestelplatforms als Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats. Wij hebben de belangrijkste zaken voor jou samengevat.

Er bestaat frustratie onder restauranthouders over grote bestelsites. Er valt bijna niet tegenop te concurreren. Je moet keihard aan de bekendheid van jouw eigen website werken om de concurrentie van de grote sites helemaal uit te kunnen sluiten.

Daarom kiezen veel van onze klanten voor een mengvorm: Het liefst heb je natuurlijk dat klanten op jouw eigen website bestellen, maar die gegarandeerde flow van een bestelplatform is natuurlijk mooi meegenomen. Maar daarmee blijf je dus wel afhankelijk van het functioneren van deze grote organisaties. De EU erkent deze afhankelijkheid en heeft richtlijnen opgesteld voor platforms om de consument en restauranthouders beter te beschermen.

Meer Transparantie

De nieuwe verordening moet vooral gaan zorgen voor meer transparantie. Er zijn langere looptijden voor wijzigingen in de voorwaarden en er moet duidelijker gecommuniceerd worden over veranderingen. Dat betekent in de praktijk dat jouw restaurant niet langer van de één op andere dag het slachtoffer kan worden van nieuwe regelgeving, verandering in services of functionaliteiten.

Voortaan zijn de grote platforms verplicht om jou op zijn minst enkele weken van tevoren schriftelijk en vooral ook in begrijpelijk taal te informeren. Ook kan jouw restaurant niet langer zo maar offline worden gezet: Je moet ten minste dertig dagen van tevoren worden geïnformeerd over de beslissing van het platform.

Om een voorbeeld te geven: Het is mogelijk om bij Thuisbezorgd.nl mee te bieden op een sterkere positie voor jouw restaurant met TopRank. Er zijn echter ontevreden geluiden vanuit de branche: Waar betaal je eigenlijk voor? En hoe wordt de volgorde nou écht bepaald? Dit soort zaken vragen om meer duidelijkheid.

Daarnaast zijn er vaak regels waar restaurants zich aan moeten houden om hun vermelding op de grote bestelsites te bewaken. Denk bijvoorbeeld aan laagste prijsgaranties. Ook dit soort regelgeving moet voortaan strakker onderbouwd worden met geldige redenen. Op deze manier probeert de EU de samenwerking tussen het restaurant en de grote platforms iets gelijkwaardiger te maken.

De nieuwe regels gelden overigens voor alle online tussenhandelaars en niet alleen voor maaltijdbezorging. Het afgelopen jaar hadden platforms de kans om zich op de nieuwe regelgeving voor te bereiden, maar vanaf 12 juli zijn deze nieuwe richtlijnen officieel van kracht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *