Online menukaart

Zo maak jij de perfecte Menukaart

Vanuit Mijn Sitedish maak je in een handomdraai aanpassingen aan jouw menukaart. Een gelikt en doordacht menu zorgt ervoor dat jouw klanten meer uit zullen geven. Met deze tips haal ook jij het meeste uit jouw bestelsite.

Start met een goede planning

Je kent de term vast wel: Keuzestress. Als er te chaotisch veel valt te kiezen, dan weten mensen vaak niet meer wat ze moeten doen en haken ze af. Daarom is het belangrijk dat jouw menukaart direct overzichtelijk is. Zorg daarom voor duidelijke categorieën en maak de menukaart niet te lang. Je wilt dat jouw bestsellers direct in het oog springen en dat de bijzaken pas veel lager op de pagina tevoorschijn komen. Daarom zie je doorgaans dat de drankjes en toetjes pas onderaan de menukaart staan. Heel logisch!

Upselling – Geef klanten de keuze

Als klanten eenmaal voor een hoofdgerecht hebben gekozen, dan is het tijd om toe te slaan met keuzemenu’s. Zodra het gerecht in het mandje wordt gezet verschijnen enkele duidelijke vragen voor de klant: Drankje erbij? Welke saus? Welk bijgerecht? Door ze de keuze direct voor te leggen zijn klanten eerder geneigd om voor een extraatje te gaan. Tel uit je winst! Ook hier geldt echter: Maak het niet onnodig ingewikkeld!

Voorbeeld van een keuzemenu
Voorbeeld van een keuzemenu

Bedenk verrassende combinaties

Nog makkelijker: Geef klanten naast losse gerechten ook de kans om voor een voordelig menu te kiezen, inclusief drankjes en bijgerechten. Dit is tevens het perfecte moment om creatief te zijn.: Je kunt inspelen op de seizoenen, op feestdagen of andere gebeurtenissen. Zo blijft je menukaart altijd nieuw en verrassend en zullen klanten bij terugkomst de moeite nemen op jouw menukaart wederom door te nemen, in plaats van steeds weer voor dezelfde gerechten te kiezen.

Maak alle informatie direct beschikbaar

De klant wil natuurlijk wel weten waar ze aan toe zijn. Wat logisch klinkt voor de restauranthouder is misschien wel abracadabra voor de klant, zeker als het gaat om buitenlandse cuisine. Voorzie elk gerecht daarom van een smakelijke omschrijving. Vertel iets over de ingrediënten die de klant kan verwachten, zeker met het oog op voedselallergieën. In Mijn Sitedish is het bovendien mogelijk om icoontjes met voedingsinformatie toe te voegen, zodat klanten in één oogopslag zien of een gerecht in hun dieet past.

Een heldere tekstuele omschrijving is bovendien goed voor de zoekmachines, en dus voor de vindbaarheid van jouw website!

Goede fotografie maakt het verschil

Onze vrienden van de Chinese Box Club zeiden het al: Doe het goed, of doe het niet. Er is niets zo funest voor de aantrekkelijkheid van jouw menukaart als slechte fotografie. Het lijkt heel makkelijk om met een mobiele telefoon wat plaatjes te schieten, maar voedselfotografie is echt een vak apart.

Dat gezegd hebbende: Goed beeldmateriaal werkt natuurlijk als een magneet! Veel klanten nemen niet de moeite om de hele menukaart van A tot Z door te lezen, maar zullen zich in eerste instantie laten verleiden door de categorieën en het beeldmateriaal.

Maak gebruik van de functionaliteiten van Sitedish

Wij proberen het alle restaurants natuurlijk zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom voegen wij geregeld nieuwe functionaliteiten toe aan het Sitedish Totaalpakket. Ook voor de optimalisatie van jouw bestelsite: Zo kun je in de instellingen er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw populairste gerechten bovenaan te pagina te tonen.

Hulp nodig? Team Sitedish is er voor je! Bel ons op 020 – 244 08 58 of mail naar info@sitedish.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *