Online Marketing

Online Marketing Checklist

Wil je meer halen uit jouw restaurant bestelsite? Meer aandacht genereren voor jouw nieuwe zaak? Online Marketing biedt dé tools bij uitstek om succes te behalen. In deze blog vertellen we je meer over een aantal quick wins, zoals Google My Business, Social Media, branding en meer!

Hoe te beginnen?

Online en Offline zijn de afgelopen jaren steeds meer met elkaar versmolten. Het gaat niet langer meer om de menukaart bij de voordeur van jouw restaurant. De klant kan dankzij het internet al veel eerder worden overtuigd van hun aankoop. Daarom is het van belang om op zo veel mogelijk plekken voor aanwezigheid te zorgen. Denk bijvoorbeeld aan jouw eigen website en social media.

Ook bestelplatforms kunnen voor die extra zichtbaarheid zorgen, maar door hun grote aanwezigheid kunnen ze de concurrentie aangaan met de andere ’toegangspoorten’ die je gemaakt hebt, waardoor je vast komt te zitten aan de hoge commissies. Het is natuurlijk aan jou als ondernemer om die afweging te maken.

Quick Win – Mijn Sitedish

Mijn Sitedish beschikt over handige Marketingtools om direct mee van start te gaan. Zo verstuur je in een handomdraai een nieuwsbrief naar jouw klanten die een zogenaamde opt-in hebben gegeven. Met de ‘verloren klanten’ tool kun je kortingscodes sturen naar klanten die al een x aantal dagen niets besteld hebben. Door een kleine korting voor te houden zullen ze hopelijk snel weer ‘converteren’, zoals dat in marketingtermen heet.

Beschik je over onze apps? Dan kun je bovendien pushberichten sturen. Zorg voor de juiste timing en verstuur ‘m rond etenstijd. En natuurlijk: verstuur met mate! Als mensen zich ergeren aan jouw pushberichten dan is er een grote kans dat ze de app zullen verwijderen.

Online Marketing in Mijn Sitedish

Quick Win – Google My Business

Op deze blog hebben wij al vaker aandacht besteed aan Google My Business. Door jouw profiel te claimen en uit te breiden hebben talloze potentiële klanten de belangrijkste gegevens over jouw zaak bij de hand tijdens het Googelen én tijdens het gebruik van Google Maps.

Het claimen van jouw profiel vraagt slechts enkele minuten van jouw tijd, maar de winst is gigantisch! Zorg er daarnaast voor dat je zorgvuldig omgaat met recensies. Bedankt iedereen voor het delen van zijn/haar ervaring en bied compensatie aan waar nodig. Dat straalt weer positief af naar de buitenwereld!

Sitedish op Google My Business

Quick Win – Social Media

Niet elke restauranthouder heeft de tijd om dagelijks posts te plaatsen op social media. Toch kun je ook met een minimale effort veel winst halen uit de belangrijkste sociale platforms als Facebook, Instagram en Twitter. Opnieuw gaat het hier over het aanmaken van virtuele toegangspoorten tot jouw restaurant.

Claim op zijn minst profielen op elk belangrijk kanaal en zorg ervoor dat alle gegevens kloppen, zoals jouw openingstijden, de link naar jouw website en de adresgegevens. Handig is om de woonplaats in jouw username te verwerken, zodat mensen in één oogopslag zien dat ze in de buurt zijn.

Ga je posten op instagram? Maak dan gebruik van handige hashtags die bij jouw restaurant en omgeving passen: #maaltijdbezorging #thuisbezorgd #pizza #kapsalon #amsterdamnoord #supportyourlocals. Daarmee vergroot je jouw bereik én zichtbaarheid voor de lokale media.

Let op: Ga je gerechten delen op social media? Goede fotografie is essentieel. Een slechte foto van jouw maaltijd kan klanten voor altijd doen afschrikken! Investeer indien mogelijk in een professionele fotograaf. Een spontane selfie met het team moet natuurlijk wel kunnen als Instagram Story.

Quick win: Branding

De consument moet een aantal keren met een merk worden geconfronteerd voor het blijft plakken. Dat is helemaal het geval als de potentiële klant jouw merk op verschillende locaties tegenkomt, zoals in een advertentie, online en offline. Help jouw klant daarom een handje door te investeren in de branding van jouw restaurant.

Onder branding verstaan we de merkbeleving van jouw restaurant. Natuurlijk is de kwaliteit van de maaltijd en de service enorm belangrijk, maar goede branding kan écht het verschil maken. Een keten als McDonald’s houdt niet voor niets vast aan de herkenbare kleuren en de grote gele ‘M’.

Geef daarom antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is mijn logo? Is deze nog een beetje van de tijd? Is het onderscheidend genoeg? Hoe ziet mijn logo eruit op een witte achtergrond en op een donkere achtergrond? Moet ik meerdere varianten hebben? Is de resolutie van mijn logo hoog genoeg voor drukwerk?
  • Welke lettertypes gebruiken we in onze advertenties en op de menukaart? Welk lettertype gebruik je voor koppen en welk lettertype gebruik voor overige teksten?
  • Welke kleuren passen bij ons restaurant? Hoe laten we die kleuren terugkomen in het interieur?
  • Wat is onze ’tone of voice’? Zijn wij jong en informeel? Of willen we de klanten toch het liefst formeel benaderen?

Het antwoord op deze vragen verwerk je in een stijlgids. Zorg ervoor dat alle medewerkers die iets te maken hebben met de branding op de hoogte zijn van de afspraken die je gemaakt hebt over jouw huisstijl en wees altijd consistent! Met zo’n document is het ook veel makkelijker om externe bedrijven te informeren over jouw wensen voor drukwerk, websites en andere uitingen.

Febo logo
FEBO blijft één van de meest herkenbare logo’s.

SEA – Search Engine Advertising

Veel mensen maken gebruik van zoekmachines om restaurants in de buurt te vinden. Met SEA kun je betalen om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen bij jouw potentiële publiek. Hiervoor maak je gebruik van Google Ads of Bing Ads.

Het onder de knie krijgen van deze systemen vereist behoorlijk wat zelfstudie, dus veel restaurants kiezen ervoor om een professional in te schakelen. Ga goed bij jezelf na wie je precies wilt bereiken en wanneer? Met deze vorm van adverteren kun je namelijk veel geld besparen door heel specifiek te adverteren.

Voorbeeld: Bij restaurant X wordt voornamelijk besteld door mensen uit postcodegebied 1067. Zij zijn tussen de 25 en 35 jaar oud. Zij bestellen het vaakst op donderdagavond en in het weekend. Dit betekent dat ik mijn advertenties alleen toon uit mensen uit deze leeftijdscategorie, in dit postcodegebied en alleen op de dagen dat er al veel interesse in het product is. De kans is dan het grootst dat mijn advertentie succes zal hebben!

Tip: Je hebt waarschijnlijk al vermoedens over wanneer jouw restaurant het drukst wordt bezocht, maar in Mijn Sitedish vind je fantastische statistieken die jou verder helpen!

Banners

Veel mensen denken bij online advertenties direct aan banners. Het succes van banners kan enorm uiteen lopen. Wederom is het belangrijk om goed na te denken over jouw doelgroep en vooral het tijdstip. Laat die banner vooral zien als ze honger hebben! Daarnaast het is het ook belangrijk om klanten een reden te geven om op de banner te klikken: Bied dus vooral een kleine korting aan!

Banners kun je inzetten via Google Ads, maar ook op Social Media zijn veel mogelijkheden om gesponsorde posts te laten zien.

Een andere handige overweging is ‘remarketing’. Dat betekent dat je klanten die al eens eerder interactie hebben gehad met jouw restaurant een advertentie met een speciale aanbieding voorschotelt. Als zij tevreden waren over jouw product, dan is de kans groot dat ze opnieuw een bestelling zullen overwegen. Zo kun je via Google Ads jouw websitebezoekers over een bepaalde periode kiezen als doelgroep voor jouw nieuwe advertentie.

SEO – Search Engine Optimalization

Zoekverkeer naar jouw website is meestal ‘organisch’. Dat betekent dat jouw website al hoog genoeg in de zoekresultaten stond om op geklikt te worden. Jouw positie op Google of andere zoekmachines kun je wel beïnvloeden. Bijvoorbeeld door de juiste zoektermen te gebruiken op jouw website. Ben je een pizzeria, maar gebruik je het woord pizza eigenlijk niet, dan is de kans klein dat klanten je zullen vinden.

Breng daarom eens in kaart of jouw website wordt gevonden op de zoekwoorden waar jij op gevonden zou willen worden. Een zoekwoord als pizza is heel algemeen, maar als je daar de woonplaats van jouw restaurant achter plakt, dan krijg je al een beter idee. Komt jouw website niet goed naar voren? Dan kun je overwegen om opnieuw naar jouw teksten te kijken.

Door middel van content marketing, zoals een blog, kun je bijvoorbeeld artikelen schrijven met daarin de belangrijkste zoektermen voor jouw business, zodat er op die manier wederom een ’toegangspoort’ ontstaat naar jouw restaurant. Ook SEO is een vak voor specialisten, dus laat je vooral goed informeren!

Uiteraard denken wij met plezier mee over de volgende stappen voor jouw restaurant. Schroom daarom niet om ons een berichtje te sturen op info@sitedish.nl.