Personeelstekort in de horeca

Een derde van alle horeca bedrijven kan door personeelstekort niet normaal draaien. Merk jij ook dat het voor jou lastig is om personeel te vinden? We geven je graag wat tips hoe jij mensen vind voor jouw bedrijf! 

Hoe meer aandacht hoe beter

Bekijk goed alle mogelijkheden om aandacht te vragen voor je vacature, post het op je social media platformen en plaats het groot op je Sitedish bestelpagina. Gasten die bij je bestellen zijn misschien ook opzoek naar een leuke baan! Je kan op meerdere manieren via Sitedish aandacht vragen voor je vacature, gebruik bijvoorbeeld de welkomsttekst of voeg een tekst toe aan je bevestiging email. Je kan deze toevoegen via Mijn Sitedish ; https://mijn.sitedish.nl/website/teksten Ook kan je via het kassasysteem van Sitedish; de Sitedish POS een tekst op je bonnen toevoegen! Je kan dit vinden bij Instellingen > Klantbon > Voettekst.

Kijk breder 

Voor het zoeken naar nieuwe werknemers kan je verder kijken dan de jongeren. Kijk bijvoorbeeld eens naar een oudere doelgroep. Hier is de werkloosheid hoger en zij zijn meer ervaren op de werkvloer. Deze mensen zullen daarom sneller ingewerkt zijn. 

Arbeidsbeperkten aannemen is ook en optie. Er zijn veel verschillende soorten beperkingen en het kan juist zijn dat iemand in deze doelgroep heel goed bij jouw bedrijf aansluit. 

Ook kan je kijken naar buitenlandse werknemers. Er zijn veel afgestudeerde jongeren in het buitenland die een baan in de horeca zoeken. Een Griekse kok bijvoorbeeld kan jou onderscheiden van de concurrentie. Houd er wel rekening mee dat er strengere regels gelden voor het in dienst nemen van immigranten.

Het is natuurlijk ook mogelijk om te kijken naar freelancers. Freelancers zijn flexibele krachten die je kan inzetten waar en wanneer nodig. Zij hebben ook vaak een extra skill of expertise die ze meebrengen naar de werkvloer. Door flexibele werktijden aan te bieden maak je het interessanter voor een freelancer om bij je te solliciteren!

Arbeidsvoorwaarden 

Beginnend met loon. Geld is nog altijd een van de belangrijkste redenen om te gaan werken. In de horeca zijn de lonen niet bepaald hoog, wat het niet altijd aantrekkelijk maakt om hier te werken. Als jij je werknemers een hoger loon biedt of meer loonsverhoging dan het wettelijk vastgestelde percentage trek je meer werknemers. 

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je secundaire arbeidsvoorwaarden. Werknemers vinden het fijn om een duidelijk rooster te hebben, wat in de horeca nog wel eens mis gaat. Ook kun je een vervoersmiddel bieden of vervoerskosten vergoeden. Zo zijn er zelfs restaurants die werknemers een scooter van de zaak aanbieden, je kan hier bijvoorbeeld je logo op laten zetten zodat er ook nog reclame voor je wordt gemaakt! Ook zijn er restaurants die extra korting aanbieden voor medewerkers van het restaurant, je kan hier gemakkelijk een unieke actiecode voor aanmaken via mijn.sitedish.nl Heb je hier hulp bij nodig? We helpen je graag!

Carriere perspectief 

Jongeren kiezen vaak niet voor een baan in de horeca omdat ze hier hun toekomst niet in zien. Het wordt vaker gezien als een bijbaan. Je kan hierin verandering doorbrengen door doorgroeimogelijkheden te tonen of trainingen aan te bieden. De talenten per persoon verschillen. Speel als werkgever hier op in en geef jouw werknemers de kansen om hun talenten te ontwikkelen en in te zetten waar het loont in jouw onderneming. 

Werkplek laten zien 

Laat jouw werkplek zien doormiddel van beeldmateriaal. Zet bijvoorbeeld je team in om hun verhalen te delen of geef een kijkje in de keuken. Je kan social media hier makkelijk voor inzetten. Wanneer jij laat zien dat werken bij jouw restaurant leuk is trekt dit potentiële werknemers.

Heb je zelf nog tips voor andere ondernemers? Laat ze achter in de opmerkingen!