Naarmate het weekend nadert, wordt het steeds drukker voor bezorg- en afhaalrestaurants. Vrijdag en zondag zijn hierbij de piekdagen. Overal zijn tips te vinden over hoe je deze drukte het beste kan aanpakken, maar hoe ga je om met de rustige dagen? In deze blogpost lees je hoe je op rustige dagen je omzet kunt verhogen en waarom het beter is om je restaurant niet te sluiten.
Blijf open!
Maandag en dinsdag zijn vaak minder druk omdat mensen bezig zijn met het begin van de werkweek, liever thuis koken of een gezonde start willen maken. Waarom zou je dan niet je restaurant sluiten als er toch amper bestellingen zijn? Dat is omdat een rustige avond direct omzetverlies betekent, terwijl je vaste lasten gewoon doorlopen. Daarnaast krijgen je concurrenten vrij spel: staan ze bij jou voor een dichte deur? Dan bestellen ze wel bij de ergens anders.
Tips voor meer drukte op rustige avonden
Daarom is het belangrijk dat je een nieuw doel kan stellen: hoe maak je zo veel mogelijk omzet, ook op rustige dagen? Het is dus belangrijk dat je juist op rustige dagen zo veel mogelijk klanten weet binnen te halen. Hieronder hebben wij een aantal tips voor je die je kunnen helpen bij het verhogen van je omzet:
- Dagelijkse aanbiedingen – Biedt speciale kortingen of promoties aan op deze rustige dagen. Bijvoorbeeld een flinke korting op bepaalde gerechten op je menu. Bijvoorbeeld ‘Maandag Besteldag’ waarbij je 20% korting geeft op alle hoofdgerechten.
- Loyaliteitsprogramma’s – Beloon je vaste klanten met punten die ingewisseld kunnen worden voor kortingen of gratis producten. Dit moedigt herhaalbezoeken aan, ook op rustige dagen. Wil je meer weten over loyaliteitsprogramma’s opzetten? Lees dan onze blog hier: link
- Marketing – Maak gebruik van social media om klanten te informeren over speciale aanbiedingen op rustige dagen. Verder kan je kijken tussen de Marketing Tools in Mijn Sitedish: stuur er bijvoorbeeld een nieuwsbrief of pushmelding met aanbiedingen uit.
- Menu-aanpassingen – Introduceer tijdelijke of seizoensgebonden menu-items die alleen beschikbaar zijn op rustige dagen. Dit kan klanten nieuwsgierig maken en hen aanmoedigen om iets nieuws te proberen.
Conclusie
Hoewel het verleidelijk is om te sluiten wanneer bestellingen schaars zijn, blijft het operationeel houden van je restaurant belangrijk. Door strategisch gebruik te maken van aanbiedingen, loyaliteitsprogramma’s, doordachte marketing en menu-aanpassingen kun je meer klanten aantrekken en dus meer omzet maken. Zo maak je optimaal gebruik van alle dagen van de week, vergroot je je klantenkring en versterk je de financiële gezondheid van je restaurant op de lange termijn.