Je bent een horecaondernemer en je wilt graag je omzet verhogen. Hoe pak je dit aan? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om nieuwe klanten te werven via verschillende marketingkanalen. Dit is vaak een dure strategie. Daarom kun je ook gebruikmaken van een andere groeistrategie: upselling. Maar wat houdt dit precies in? Dat vertellen we je in deze blog!
Wat is upselling?
Upselling is een verkooptechniek waarbij je de klant aanspoort om een duurder artikel, een upgrade of een extra optie aan te schaffen. Denk hierbij aan een voordeelmenu of drankje aanbieden bij het afrekenen. Het is de bedoeling om de ervaring van je klant daadwerkelijk te verbeteren en niet opdringerig over te komen. Upselling kan worden toegepast op je bestelsite- of app, maar ook op bestelzuilen.
Waarom is upselling belangrijk?
Voor bezorg- en afhaalrestaurants die afhankelijk zijn van online bestellingen, is upselling een handige tool om extra omzet te genereren. De belangrijkste voordelen zijn:
1. Een hogere omzet zonder extra kosten
Klanten stimuleren om iets extra’s te bestellen, waardoor je meer omzet maakt per klant, is kostenefficiënter dan het werven van nieuwe klanten.
2. Een hogere klanttevredenheid
Wanneer upselling op de juiste manier wordt toegepast kan het de klanttevredenheid verhogen. Je klanten hebben een betere ervaring wanneer ze besparen op een voordeelmenu. Ze krijgen simpelweg meer waarde voor hun geld.
3. Makkelijker via een online
Upselling voelt via een bestelsite, -app of bestelzuil vaak minder opdringerig en wat laagdrempeliger dan mondelinge suggesties van een medewerker. Klanten zien automatisch extra opties en beslissen zelf of ze hier behoefte aan hebben of niet.
Upselling is dus niet alleen goed voor het draaien van meer omzet, maar kan ook je klantrelaties versterken.
Hoe pas je upselling toe op je bestelsite?
Klanten bestellen steeds vaker online, waardoor upselling de ideale kans biedt om de gemiddelde bestelwaarde via jouw bestelsite te verhogen. Maar hoe pak je dit aan? Hieronder staan vier tips die je helpen bij het toepassen van upselling:
1. Maak gebruik van beschrijvende taal
Wanneer je verleidelijke en gedetailleerde beschrijvingen toevoegt om gerechten aantrekkelijker te maken, verleid je je klanten om meer te bestellen.
2. Bied voordeelmenu’s aan
Zorg dat er goedkopere maaltijdcombinaties op je menu staan, zoals een burger, friet en drankje voor een lagere prijs dan wanneer deze producten los besteld worden. Dit moedigt je klanten aan om misschien wel een heel menu te bestellen in plaats van een los product.
3. Automatische aanbevelingen
Zet bij je gerechten de mogelijkheid voor extra toppings of sauzen. Bijvoorbeeld extra kaas voor €0,50 of een sausje voor €1,- bovenop de prijs.
4. Gebruikmaken van de upsell-tool van Sitedish
In het totaalpakket van Sitedish zit een automatische upsell-tool. Je kunt via Mijn Sitedish speciale upsellproducten selecteren die klanten te zien krijgen voordat ze gaan afrekenen.
Hoe werkt upselling bij bestelzuilen?
Ook bestelzuilen (kiosken) zijn perfect voor upselling. Er ligt geen tijdsdruk op de klant en je kunt visuele ondersteuning bieden door middel van mooie productfoto’s. De kans is dan groter dat klanten iets extra’s toevoegen bij hun bestelling. Maak ook gebruik van slimme suggesties: plaats populaire bijgerechten, desserts of dranken als optie bij het product dat de klant op dat moment bestelt. Door goede productfoto’s en goede aanbevelingen kun je de gemiddelde bestelwaarde per klant verhogen en dus meer omzet draaien.
Meer weten? Sitedish helpt je verder!
Sitedish helpt je met een slimme upsell-tool voor je online bestelsite en -app. Benieuwd hoe upselling jouw omzet kan verhogen? Plan een gratis demo en ontdek de mogelijkheden van Sitedish!
