Wat zijn foodhypes en hoe benut jij ze in jouw horecazaak?

De laatste weken kunnen we er niet meer omheen: de Sushi Sandwich is dé grote nieuwe foodhype op social media. De snack is razend populair en veel influencers posten erover. Foodhypes zijn geen nieuw fenomeen, denk bijvoorbeeld aan de Crompouce of de Dubai-chocoladereep die het afgelopen jaar een grote trend waren. Deze foodhypes, ook wel foodtrends genoemd, lijken tegenwoordig steeds vaker voor te komen. Maar hoe ontstaan deze trends eigenlijk? En hoe kunnen ze waardevol zijn voor jouw horecaonderneming? 

Wat is een foodhype?

Een foodhype of foodtrend is een nieuw of herontdekt eetconcept dat binnen no-time razend populair wordt. Deze hype wordt vervolgens aangewakkerd door social media en influencers die hierover posten op hun account. Mensen delen massaal hun ervaring met de nieuwste hype. Vaak is zo’n foodtrend zo iets unieks, opvallends of vernieuwends dat het mensen nieuwsgierig maakt om het zelf te proberen. Deze hypes kunnen van korte duur zijn, maar kunnen ook blijvende klassiekers op het menu worden. Denk bijvoorbeeld aan de kapsalon, een gerecht dat begon als een lokale hype en inmiddels door heel Nederland verkrijgbaar is.

Wat zijn de kenmerken van een foodhype?

Foodhypes draaien meestal om iets wat mensen nog niet eerder hebben gezien of geprobeerd. Vaak ontstaat de hype rondom een originele combinatie van twee bekende, lekkere producten. Maar er is meer dan alleen de combinatie van smaken die een foodhype maken tot wat het is:

1. Viral verspreiding

Zoals eerder genoemd speelt social media een belangrijke rol in het ontstaan van viral eten. Platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube zorgen ervoor dat video’s en foto’s van producten snel viral gaan. Dit versterkt de trend en trekt nog meer nieuwsgierige mensen aan.

2. Nieuwsgierigheid

Mensen willen de hype niet missen en zijn bereid ervoor in de rij te staan. Ze ervaren ook wel FOMO, wat staat voor Fear Of Missing Out. Dit gevoel van exclusiviteit draagt bij aan de populariteit.

3. Tijdelijke populariteit

Veel foodhypes en foodtrends hebben een kortstondig leven. Ze worden vaak snel vergeten nadat de grote massa het geproefd heeft. Alleen producten die écht lekker zijn en mensen vaker willen eten zijn blijvertjes. 

Waarom zijn er tegenwoordig zoveel foodhypes?

Het lijkt tegenwoordig alsof er om de haverklap een nieuwe foodtrend ontstaat, maar eigenlijk bestaat het al veel langer. Denk maar aan de kapsalon die eerder genoemd wordt. Wat veranderd is, is de manier waarop trends zich verspreiden. Dankzij social media wordt informatie veel sneller verspreid. Daarnaast spelen influencers en user-generated content (UGC) een belangrijke rol. UGC is content die wordt gemaakt door gebruikers of fans van een product, maar niet door het bedrijf zelf. Omdat UGC authentieker en minder commercieel aanvoelt, heeft het vaak meer impact. Mensen laten zich hierdoor eerder inspireren en willen het product vervolgens zelf uitproberen. 

Waarom foodtrends een kans zijn voor jouw horecazaak

Foodtrends kunnen ook jouw horecazaak een enorme boost geven. Door creatief en trendbewust te zijn, trek je nieuwe klanten en speel je in op de smaken en voorkeuren van je doelgroep. Je hoeft natuurlijk niet de nieuwste foodtrend zelf te bedenken. Het kan genoeg zijn om trends te volgen en in jouw eigen horecazaak toe te passen. Hierdoor is het van belang om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Experimenteer en pas ze toe in jouw restaurant. Vergeet tot slot niet om je social media marketing in te zetten. Wie weet zet jouw creatie wel de volgende grote foodhype in gang!