Het eerste voorproefje van de zomer is achter de rug. Velen van jullie smelten inmiddels alweer weg uit de keuken. Het is een pittige periode om in te moeten werken, maar met een kleine push haalt jouw restaurant het meeste uit die mooie lange zomerdagen. Hier zijn alvast een paar tips!
1. Denk na over het assortiment
Niet iedereen heeft behoefte aan een zware maaltijd op een warme zomerdag. Bied iets licht en luchtigs aan, zoals een verfrissende salade. Zorg daarnaast ook voor een ruim aanbod qua drankjes en ijs. Hier valt vaak een goede marge op te verdienen!
Ook zijn mensen extra gevoelig voor tijdelijke aanbiedingen. Denk na over een zomers menu of aanbieding en promoot deze via een nieuwsbrief naar jouw vaste klanten.
2. Zorg goed voor het personeel…
Houd jouw personeel zo veel mogelijk uit de zon, bied luchtige werkkleding aan en denk aan het plaatsen van een watercooler, zodat ze tussen de orders door altijd even een koude slok water kunnen nemen. Zorg voor een verkoelende frisse lucht in de zaak door het openen van ramen en deuren of een goede airco. Met Tafel QR hoeft jou personeel minder heen en weer te lopen om orders op te nemen.
Het nemen van pauzes is extra belangrijk. Zorg er voor dat het personeel goed te eten krijgt om flauwtes te voorkomen. Voorzie de bezorgers van een flinke portie zonnebrandcreme en petjes met het logo van jouw restaurant.
3. …En zorg goed voor je gasten!
Zorg voor voldoende schaduw rondom jouw zaak. Houd daarnaast een extra oogje in het zeil. Alchohol kan extra venijnig zijn tijdens een warme zomeravond en mensen zullen allicht niet zelf door dat ze verbrand zijn door de zon. Je kunt ook denken aan het aanbieden van een extra glas water bij de bestelling, ventilatoren en watervernevelaars.
4. Breid je terras uit
In veel steden is het op dit moment in verband met de corona-maatregelen mogelijk om een uitbreiding van het terras aan te vragen. Wees creatief in je aanvraag en informeer naar de mogelijkheden! Op deze manier genereer je ondanks de 1.5 meter afstand toch wat extra orders.
5. Toerist in eigen land
Veel Nederlanders brengen deze zomer in eigen land door. Er is een grote behoefte aan lokaal vermaak en ludieke ervaringen. Zit jouw zaak vlakbij een natuurgebied of strand? Bied dan bijvoorbeeld een picknickpakket aan. Wees creatief en maak gebruik van de factoren die jouw locatie uniek maken.
6. Schreeuw het van de daken
Heb je goed nagedacht over jouw locatie en aanbod deze zomer? Laat het dan iedereen in jouw omgeving weten. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld flyers om te verspreiden in de omgeving, het lokale krantje, Google Ads of advertenties op Social Media. Nieuwe klanten van Sitedish ontvangen 5.000 gratis flyers bij aanmelding die je hier perfect voor kunt inzetten.
7. Sluit je Online shop tijdens vakanties
Het komt wel eens voor dat restaurants vergeten om de website te sluiten op het moment dat het restaurant even gesloten is. Voorkom teleurgestelde klanten en informeer ze! Dit stel je makkelijk in via Mijn Sitedish.
Vragen of opmerkingen? Team Sitedish staat voor je klaar op info@sitedish.nl of 020 – 244 08 58.