We mogen zo eind december richting het nieuwe jaar denken. In het afgelopen jaar hebben we een tijd de horeca moeten missen door de lockdown. Dit zorgde ervoor dat klanten een andere verwachting hebben van de horeca. Het is belangrijk om hier als restaurant van op de hoogte te zijn en op in te spelen. Daarnaast zien we natuurlijk een shift naar afhalen en bezorgen en de klanten wanneer ze langskomen een zo hygiënisch mogelijk bezoek. In dit artikel lees je alle horeca trends voor het komende jaar.
Wanneer gasten naar je restaurant komen, willen ze een bijzondere ervaring. Uit eten is een uitje geworden, een beleving. Door corona is er een gemis ontstaan aan persoonlijk contact en aandacht. Het is belangrijk om dit terug te geven aan de klant. Maak het persoonlijk en speel in op de persoonlijke wensen van de klant. Ook kun je doormiddel van het interieur de ervaring bij de klant compleet maken. Denk aan mooie gedecoreerde ruimtes, kunstvoorwerpen door de zaak heen en veel groen. Zithoekjes waarin mensen rustig met elkaar kunnen bijpraten zijn ook een pluspunt in jouw zaak.
In het interieur kan je ook rekening houden met co-working spaces. Meer mensen werken nu vanuit huis en hebben toch behoefte om de deur uit te gaan. Als jij ze een rustige werkplek kan bieden levert dit weer nieuwe klanten op. Je kan bijvoorbeeld verschillende (werk)ruimtes creëren doormiddel van schermen of mobiele scheidingswanden. Het gebruik hiervan maakt je interieur flexibel en makkelijk aanpasbaar.
Door het thuiswerken veranderen de tijdstippen wanneer de klant de horeca bezoekt. Er is nu meer behoefte aan koffiemomenten door de dag heen. Ook is er meer focus op de lunch. Je kan hierop inspelen door meer lunchgerechten aan te bieden.
Ook is er meer is er meer focus komen te liggen op terrassen. Het terras kan worden gezien als een verlengstuk van een restaurant. Je kan gasten hier een extra beleving geven door te kiezen voor een luxe uitstraling, comfortabel meubilair en een warme omgeving door gebruik te maken van heaters.
Een hele duidelijke trend is de verschuiving naar het afhalen en bezorgen. De klanten hebben ook het thuis uiteten ontdekt. Hierin is het belangrijk om de klant het extra stukje beleving ook aan huis mee te geven. Iets extra’s om aandacht te geven aan de gast. Denk bijvoorbeeld aan een thuiskook pakket, een handleiding om de pizza af te maken of een leuk berichtje bij het eten toe te voegen.
Als laatste zien we nog meer digitalisering dan dat er al was. Het maken van reserveringen online en het gebruik van het scannen van QR codes om een bestelling te plaatsen zijn hier voorbeelden van. We gaan meer richting een touchless aanpak, wat natuurlijk ook te maken heeft met corona en hygiene.
Er zijn een hoop zaken om rekening mee te houden het komende jaar! Van het creëren van een persoonlijke beleving tot aan digitalisering. Bekijk voor jouw restaurant wat haalbaar is en probeer op deze manier in te spelen op de trends. Op deze manier blijf je je klanten blij maken met jouw eten en service!