De Feestdagen zijn dit jaar anders dan anders, maar de behoefte aan afhaal- en bezorging is misschien wel groter dan ooit. Met de zojuist aangekondigde lockdown heeft de consument meer dan ooit de behoefte om er thuis op eenvoudige wijze toch nog iets van te maken. Met deze tips haal je met jouw restaurant het uiterste uit Kerst en Oud & Nieuw.
Een feestelijke menu reserveren
Vorige week lieten we al zien op onze blog hoe het toch mogelijk is om klanten enkele dagen vooruit een afhaalbestelling te laten plaatsen. Maak van dit menu een bijzondere ervaring en let in het bijzonder op de presentatie. Gebruik hoogwaardige verpakkingen en bied jouw klanten eventueel een extraatje aan, zoals een drankje, feestelijke servetten, sterretjes, of een dessert.
Sleutelwoorden: feestelijk, luxe, verrassend, anders dan anders. Geef de consument daarnaast de vrijheid om zelf keuzes te kunnen maken (vlees, vis vega). Zo maak je het menu voor iedereen aantrekkelijk.
Open met de Feestdagen?
Afhaal en Bezorging tijdens de Feestdagen heeft natuurlijk wat voeten in de aarde. Je hebt allicht minder personeel tot je beschikking en het personeel dat wel werkt rekent waarschijnlijk op een leuke kerstbonus.
Toch kun je er vanuit gaan dat er dit jaar extra behoefte zal zijn aan bezorgdiensten. Nu grote familiebijeenkomsten vrijwel uitgesloten zijn, zullen minder consumenten geneigd zijn om zelf uitgebreid in de keuken te gaan staan. Wij raden daarom elk restaurant aan om met een plan van aanpak te komen voor de Feestdagen van 2020.
Hanteert jouw organisatie gewijzigde openingstijden tijdens de Feestdagen? Vergeet ze dan niet even aan te passen in Mijn Sitedish. Zo voorkom je teleurgestelde klanten en misgelopen inkomsten.
Vergeet de Marketing niet
Je kunt het meest spectaculaire menu voor Kerst verzinnen, maar zonder Marketing zullen jouw klanten hun bestelling nooit kunnen plaatsen.
Breng jouw vaste klanten daarom op de hoogte aan de hand van de Marketingtools van Mijn Sitedish: Verstuur een nieuwsbrief en verstuur pushberichten aan jouw appgebruikers. Klanten die al langere tijd niets besteld hebben kun je een kortingscode aanbieden als verrassing voor de Feestdagen.
Natuurlijk zijn er online meer mogelijkheden. Gebruik Facebook en Instagram om jouw restaurant en aanbiedingen aan te prijzen. Ook op Google My Business is het mogelijk om een nieuwsbericht te plaatsen. Daarnaast zijn er veel lokale initiatieven te bedenken die lokale ondernemingen willen steunen!
Vergeet ook de offline kanalen niet: Zorg voor zichtbaarheid in en rondom jouw restaurant met mooie posters of reclameborden. Het is allicht wat kort dag, maar een kleine flyer verspreiden in de brievenbussen kan voor heel wat extra klandizie zorgen. Ook lokale huis-aan-huisbladen hebben wellicht nog last minute advertentieruimte over!
Houd je aan de maatregelen
Bescherm jezelf, jouw klanten en jouw personeel: Neem de coronamaatregelen serieus. Een professionele en hygiënische aanpak schept vertrouwen onder jouw klanten.
Kies daarom zo veel mogelijk voor contactloze bezorging en voorzie al jouw personeel van mondkapjes en handgel. Houd je ook in het restaurant zo veel mogelijk aan de 1.5 meter afstand of gebruik indien nodig preventieschermen om zones af te bakenen.
Vergeet niet te genieten
2020 was een bizar jaar, zeker ook voor de horeca. Sta daar dan ook even bij stil samen met jouw team. Misschien zijn er zelfs collega’s direct getroffen door het virus? Maak er daarom écht een momentje van. Jullie hebben het toch maar mooi samen gedaan dit jaar.
Volgend jaar is er hopelijk een vaccin en is er waarschijnlijk stukje bij beetje meer mogelijk. Samen met Team Sitedish ga jij 2021 in elk geval vol goede moed tegemoet!
Nog niet helemaal klaar voor de Feestdagen? Hulp nodig? Wij helpen je graag verder. Mail ons op info@sitedish.nl.
fijne feestdagen en prettig jaarwisseling