Steun de Horeca – Bestel Rechtstreeks!

De Corona-crisis heeft een grootse impact op de horeca. Om het hoofd boven water te houden zijn veel restaurants halsoverkop begonnen met een afhaal- of bestelconstructie. Thuisbezorgd meldde deze week dat zo’n 2.000 restaurants zich hebben aangesloten op het platform. Ook kleinere partijen als sitebouwer Sitedish draaien overuren om restaurants zo snel en efficiënt mogelijk online te krijgen.

“Bij Sitedish maakten wij afgelopen week een groei door van zo’n 30{463ab96957dd16124c7ecff9fdbc53b5b738bf5cc2710ca93dd7c3a562c155f9} qua bestellingen bij onze 1200+ aangesloten restaurants.”, vertelt Tim van Eldijk van Sitedish. “Een deel van die groei kan natuurlijk verklaard worden door de DDoS-aanval en andere verstoringen bij Thuisbezorgd, maar daarnaast merken we ook dat veel mensen ervoor kiezen om hun lokale bedrijven direct te ondersteunen.

Kostenbesparing

Het bestellen via de directe kanalen kan restaurants veel geld besparen: “Grote bestelsites rekenen doorgaans hoge commissies op hun bestellingen, waardoor het niet altijd de moeite waard is voor het restaurant zelf, vooral in deze uitdagende tijden. Wij raden consumenten daarom aan om altijd via de directe kanalen te bestellen bij hun lokale restaurants, zoals via de telefoon of, zoals je steeds vaker ziet, via hun eigen bestelsite. Het gaat dan echt over een enorme kostenbesparing, waarmee je het restaurant direct kan steunen.”

Sitedish heeft de eigen klandizie ook enorm zien toenemen: “De afgelopen paar weken hebben wij 100+ restaurants voorzien van een eigen bestelomgeving, een gigantische groei voor onze organisatie. Het hele team werkt vanuit huis, dus wij hebben ons hele werkproces behoorlijk aan moeten passen. Ondanks kleine uitdagingen loopt het intakeproces gelukkig behoorlijk soepel. De meeste restaurants zijn binnen twee werkdagen online.”

Toch ziet Tim van Eldijk ook de voordelen in van de grote bestelsites: “Als een restaurant zich aansluit op een dergelijk platform, dan is het restaurant direct zichtbaar voor de omgeving en zullen de bestellingen direct binnen komen. Veel van onze klanten kiezen daarom voor de combinatie van een eigen website, samen met één of meerdere bestelplatforms.

Bij een eigen website moet er wel wat meer moeite worden gedaan om de website onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via Google My Business, social media of het ouderwets verspreiden van drukwerk. Op dit moment zijn er gelukkig veel nationale en lokale initiatieven om de eigen bestelsite direct een boost te geven. Wij raden onze klanten dan ook aan om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken.”

Na de crisis

Het runnen van een afhaal- of bezorgrestaurants is wel degelijk een vak apart, maar Tim van Eldijk hoopt dat restaurants ook na de crisis het voordeel van afhaal en bezorgen blijven inzien.

“Natuurlijk gaan wij er momenteel van uit dat niet alle restaurants na het afzwakken van het Coronavirus aangesloten zullen blijven bij Sitedish. Ook kan de situatie op dit moment natuurlijk nog met de dag veranderen. Wij houden het nieuws dan ook nauwlettend in de gaten.

Toch hopen wij een positieve trend teweeg te brengen: Enerzijds hopen wij dat de consumenten hun lokale business ook in de toekomst directer zullen ondersteunen. Anderzijds hopen wij dat restaurants de voordelen van een online bestelmodule zullen inzien. Er zijn veel afhaalrestaurants waar de enige manier van bestellen nog altijd telefonisch is. Het hebben van een eigen bestelpagina levert enorm veel tijd en daarmee geld op.”

Neem voor meer informatie direct contact op met Sitedish via info@sitedish.nl of 020 – 244 08 58.