Gouden Marketingtip #4 – Optimaliseer jouw bezorggebied

Het is een veelgemaakte fout bij restaurants die net van start gaan met bezorging: Het bezorggebied is vaak veel te groot. Tijdens het instellen van jouw bezorggebied moet je een aantal belangrijke keuzes maken om jouw winst te optimaliseren.

Pak voordat je van start gaat met bezorgen zeker even een landkaart erbij. Hoe is de situatie in jouw omgeving? Zit je in een dichtbevolkte stad of woont jouw publiek veel verder uit elkaar op het platteland? Voor elk restaurant is de situatie compleet anders, dus er is geen gouden regel qua afstanden. Je zal dus moeten gaan experimenteren.

Start klein

Een beginnende zaak moet het vooral in het begin ook hebben van de positieve recensies. Begin daarom niet met een te grote regio, maar houd het lokaal. Op deze manier kun je de kwaliteit van jouw diensten beter garanderen. Investeer zeker in het begin in extra tijd in het eten, de perfecte verpakking en het trainen van de bezorgers. Zodra alles op rolletjes loopt in een klein bezorggebied ben je klaar om stapsgewijs je operatie uit te bouwen.

Tijd is geld

Hoe langer jouw bezorger onderweg is, hoe meer geld het jouw organisatie kost. Laat jouw bezorger daarom niet een half uur doen over het afleveren van een patatje met een frikandel. Je moet daarom nadenken over een minimaal bestelbedrag voor huishoudens die zich iets verder weg bevinden. Zo garandeer je dat het financieel gezien de moeite is om die afstand af te leggen.

Eigenlijk kun je altijd wel een minimaal bestelbedrag in te stellen, zelfs al is de afstand minimaal. Reken eens na hoeveel geld je daadwerkelijk kwijt bent aan het bezorgen per uur, half uur of kwartier. Dat is het bedrag dat minimaal terugverdiend moet worden. Veel restaurants gaan dan ook uit van een minimale bestelling van €10 euro. Als de bezorger langer onderweg is kan dat bedrag oplopen naar €25 of zelfs €50 euro. Voor een grote groep die een bestelling plaatst die iets verder weg zitten wil je uiteraard wel een beetje je best doen!

Bezorgkosten

Vaste bezorgkosten kunnen ook een kleine drempel opwerpen voor klanten om hun bestelbedrag te verhogen. Je kunt in Mijn Sitedish bijvoorbeeld instellen dat voor bestellingen tot €10 euro een bedrag van €2 bezorgkosten wordt gerekend. Op deze manier houd je in elk geval iets over aan de kleinere bestellingen, maar verleid je de klant ook nog eens om toch dat extra kroketje of drankje in hun winkelmandje te stoppen.

Advies nodig? Team Sitedish denkt uiteraard graag met je mee. Stuur ons een mailtje op info@sitedish.nl of bel naar 020 – 244 08 58.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *