Veel horecazaken kampen met personeelsproblemen. Je bent dus zeker niet de enige die personeel zoekt, dus hoe onderscheid je jezelf? Hieronder een aantal tips om je hierbij te helpen!
Bedrijfskleding
Zorg voor bedrijfskleding, niet alleen creëer je hierbij herkenbaarheid, maar het zorgt ook voor een goede teamspirit. Vraag ook vooral aan je team wat ze belangrijk vinden aan werkkleding, vaak zijn bepaalde stoffen belangrijk. Denk ook aan personalisering, laat bijvoorbeeld namen op shirts of sloven printen. Het is natuurlijk heel leuk om kleding te dragen die speciaal voor jou gemaakt is.
Je wilt natuurlijk dat je personeel er netjes bij loopt, regel hierom zelf de was van de kleding. Hierdoor weet je zeker dat je team er altijd goed bij loopt en het scheelt weer werk voor je personeel!
Beloon loyaliteit
Een groot probleem in de horeca is het snelle verloop van personeel. Met zoveel aanbod in de markt lijkt het gras al snel groener bij de buren, hierdoor is het soms lastig om je personeel aan te houden. Probeer loyaliteit te belonen door bijvoorbeeld na de eerste maand een kleine bonus te geven, denk ook aan personeelskorting. Ook deze kun je verhogen naarmate hoe lang iemand bij je in dienst is! Zorg er ook voor dat de functie interessant blijft door toekomstperspectief te bieden, denk aan cursussen en trainingen om de skills van je personeel te verbeteren. Hiervoor zijn ook subsidies vanuit de overheid beschikbaar zoals het STAP budget.
Gebruik je de Sitedish BezorgApp? Dan kan je in je statistieken precies zien welke bezorger het snelst de bestellingen bezorgd en wie er vaak te laat is. Bedank je snelste medewerker met een leuke beloning en laat hem zijn tips delen met de bezorgers die wat meer moeite hebben. Een beloning kan ook een creatieve zijn, zoals een gouden helm of een eigen gerecht op je menukaart!
Maak gebruik van je netwerk
Vraag eens aan je medewerkers of ze niet iemand kennen die een leuke baan zoekt! Ook kun je werken met een aandraagbonus, zo zorg je ervoor dat je personeel actief voor je gaat werven. Ook is het voor je medewerkers vaak leuk om met mensen te werken die ze kennen, extra plezier op de werkvloer zorgt ook voor meer motivatie.
Hoe meer aandacht hoe beter
Bekijk goed alle mogelijkheden om aandacht te vragen voor je vacature, post het op je social media platformen en plaats het groot op je Sitedish bestelpagina. Vraag ook aan je medewerkers of ze op hun social media aandacht willen vragen voor je vacature.
Je kunt op meerdere manieren via Sitedish aandacht vragen voor je vacature, gebruik bijvoorbeeld de nieuwsbrief functie, plaats tekst op je website en voeg tekst toe aan je bevestigingsemail. Je kunt deze toevoegen via Mijn Sitedish ; https://mijn.sitedish.nl/website/teksten
Ook kun je via het kassasysteem van Sitedish; de Sitedish POS een tekst op je bonnen toevoegen! Je kunt dit vinden bij Instellingen > Klantbon > Voettekst.
BezorgApp
De Sitedish BezorgApp kan het werk van je bezorgers een stuk makkelijker maken! Deze App is gratis te gebruiken en geeft een overzicht van lopende bestellingen, toont de route en informatie over de bestelling zelf. Niet iedere bezorger vindt het fijn om de App op zijn privé telefoon te installeren, zorg ervoor dat je vanuit het bedrijf telefoons beschikbaar stelt. Dit scheelt ook weer afleidingen op hun telefoon tijdens het werk. Meer info over de BezorgApp vind je hier; https://mijn.sitedish.nl/kassa/bezorgapp
Heb je zelf nog tips voor andere ondernemers? Laat ze achter in de opmerkingen!