Loyaliteitsprogramma’s: cruciaal voor jouw bezorg- en afhaalrestaurant

In de wereld van bezorg- en afhaalrestaurants is het winnen van klanten slechts de eerste stap. Klantenbinding is echter nog belangrijker. De grote mate van concurrentie maakt het uitdagend om je klanten te behouden en hen aan te moedigen om keer op keer terug te komen. De meest effectieve manier om deze klantenbinding te bereiken is door middel van loyaliteitsprogramma’s. In deze blog duiken we dieper in op wat deze programma’s zijn en het belang ervan.

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma is een marketingstrategie die klanten stimuleert om bij jouw restaurant te blijven bestellen. De loyaliteit wordt dan uiteindelijk beloond met een extraatje voor de klant. Met zo’n programma kun je de band met je klanten versterken en op de lange termijn je omzet verhogen. Beloningen kunnen bestaan uit kortingen, speciale aanbiedingen of gratis producten.

Als klanten worden beloond, voelen zij zich meer gewaardeerd. Loyaliteitsprogramma’s spelen in op het psychologische principe van wederkerigheid. Dit betekent dat wanneer je een kleinigheidje krijgt, je onbewust de neiging voelt om wat terug te doen. Bijvoorbeeld, als je een restaurant binnenkomt en het personeel biedt je een gratis voorproefje aan, ben je misschien sneller geneigd een volledige maaltijd te bestellen.

Waarom is een loyaliteitsprogramma belangrijk?

Een loyaliteitsprogramma heeft meerdere voordelen. Hieronder staan een aantal concrete pluspunten van zo’n programma:

Hogere bestedingen: Deelnemers van een loyaliteitsprogramma zijn sneller geneigd meer uit te geven als ze daarmee extra’s krijgen.
Meer bestellingen: Klanten die per bestelling worden beloond komen vaker terug. Het vergroot de voorkeur voor jouw restaurant en voorkomt dat klanten overstappen naar de concurrent.
Sterke klantenbinding: Loyaliteitsprogramma’s zorgen voor een sterke band tussen restaurant en de klant. Op deze manier maak je van jouw gewone klanten een echte ambassadeur die langer blijft en meer geld uitgeeft.
Hoge klanttevredenheid: Het gaat ook om het erkennen en waarderen van trouwe klanten. Zo kan je jouw meeste loyale klanten wat meer in het zonnetje zetten.

Succesvolle loyaliteitsprogramma

Een van de meest succesvolle loyaltyprogramma’s is het puntenspaarsysteem. Bij elke aankoop verdienen klanten punten, die ze kunnen inwisselen. Spaarpunten zijn vooral effectief voor bedrijven met een hoge aankoopfrequentie, zoals in de horeca. Om een loyaliteitsprogramma op te zetten voor jouw horecazaak moet je je doelgroep goed kennen en het niet te ingewikkeld maken. Ook is het belangrijk om deelnemers te blijven motiveren, bijvoorbeeld door herinneringen te sturen.

Wees niet bang om een hoge beloning te geven, op de lange termijn zul je hier winst op maken. Zorg er dus voor dat je een beloning geeft die ook echt iets waard is voor je klanten zodat het hen stimuleert om een volle spaarkaart te behalen. Een mooi voorbeeld hiervan is Mr. Sushi: bij een volle spaarkaart ontvangen hun klanten namelijk een gratis Sushi Box t.w.v. €34,-.

Sitedish Spaarkaart

In MijnSitedish is ook een loyaliteitsprogramma te vinden tussen de marketingtools in de vorm van een spaarkaart. De spaarpunten worden gekoppeld aan het e-mailadres van de besteller. Hoe je de spaar-actie precies inricht mag je zelf bepalen. Wanneer er sprake is van een volle spaarkaart wordt er een actiecode naar die klant gestuurd. Zodra het spaarsysteem geactiveerd is gaat alles automatisch verder en hoeft u dus niks bij te houden. Wil jij meer weten over de mogelijkheden op het gebied van de Sitedish Spaarkaart of wat wij verder voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust even contact met ons op!